viernes, 4 de julio de 2008

Christopher Lambert...

Ja ho diu la llegenda: "No se puede acabar con lo que no tiene fin..."



L'aparició del galan Francés a l'anunci de Renault he de confessar que m'ha impactat. Ja no només per veure la demacrada cara del que fora Connor MacLeod en The Highlander, sinó perque el comercial en sí em recorda als que fa dos anys protagonitzaren Amunike, Prosinecki i el porter de Malta, i que al meu entendre deuria ser la guinda final per a una carrera artística plena de despropósits.

En l'anunci, d'apenes uns segons de duració, l'actor presenta les ofertes de l'estiu de Renault, identificant-se com Christopher Lambert "el que nunca muere", katana a la mà amenaça als televident dient "dentro de 200 años yo puedo volver" i al.ludint que Renault no tornarà a fer ofertes com aquestes en molt de temps, tant que només un inmortal (com éll) podrà disfrutar. El comercial acava penosament amb un afilador de carrer afilant la katana de Lambert davant la divertida mirada de l'actor, supose que conscient del que estaba fent: confirmar ja l'apocalipsis de la seua carrera.

Impagable.

El cert és que Lambert, un dels acrots francesos millor pagats de l'història, no sempre ha estat així. En 1984 debutà a hollywood amb Greystoke: La leyenda de Tarzan, junt amb Andie McDowell i el prolífic Ian Holm, un film que guanyà 3 oscars (ningun d'ells per a Lambert, per sort) pero que va fer pensar al públic en general amb un nou Jean Paul Belmondo. En 1986 li arrivaria el cénit amb The Highlander de Russel Mulcahy, junt amb Sean Connery i un gandíssim Clancy Brown (el qual només en papers secundaris ja supera en prestigi al propi Lambert) , sens dubte el millor film de l'actor i el personatge que el caracteritzarà al llarg de la seua llarga i calamitosa carrera posterior. Dos anys després, Lambert interpretarà a Salvatore Giugliano en The Sicilian , un edulcorat film biogràfic sobre l'exkiller de cosa nostra i posterior fora de la llei, que tot i ser més fluixa que les dues anteriors confirmen que l'actor segueix en l'èlit del cinema i que la seua cotització, inalcanzable ja per al cinema europeu, creix a amèrica com la bromera.



No acabaste con él cuando podias, Ramírez, comparte ahora su vergüenza...


Si algú en el planeta vullguera eliminar la década dels 90, aquest és Lambert. The Highlander II, un dels pitjors films mai rodats, marca l'inici del "camí Lambert cap a la perdició". No només suposa una destrucció del mite del primer film i l'interpretació nefasta de Cristopher, sinò qu és el primer cop que veiem a Connery fer el ridícul en escena (per desgràcia no serà l'últim). El seguí Fortaleza infernal (1993), Gunmen (1994), i en 1995 dos titols "inoblidables": The Highlander III i Mortal Kombat , l'última uní a Lambert amb els films de videojocs, un coktel més que perillós que per sort no va prosperar... no sé ben bè perquè.

Una sequència de films menors a la 2ona meitad dels 90 arriva amb dos entregues de Lambert prou interesants, Nirvana (1997) i Resurection (1999), films normalets que es poden arrivar a suportar. Peró Lambert tenia que ser éll mateix i ens guardà dos perles per acavar la década: Fortaleza infernal 2 i en 1999 , per si d'encàs el món s'acavara l'any següent, la joia de la corona: Beowulf de Graham Baker.

Michael Ironside, Katana, a Highlander II, si algú recorda una malo més cutre que m'ho faja saber...

Encara recorde les carcallades d'Alberto i Juan el dia que alquilarem aquest film, les quals supose que sentiria desde l'infern l'anònim que escriguè la llegenda de Beowulf, i que mai de la vida estaraia tant content del seu anonimat.

En el 2000 , Highlander IV junt a l'actor que protagonitzava la serie de televisió, i en el 2001 un altre film per a enmarcar: Druids de Jacques Dorfman. No sé en que estava pensant el director al donar-li el paper de Vercingetorix a Lambert, pero supose que no exactament en rebre la Legion du Honeur de mans del president de la Republique Francaise, si més no una palissa amb nuntxaqus en un bareto del port de Marsella. Davant d'un guió que no s'agafa, té el mérit de mesclar la mística del druides gals amb la pseudohistòria, i de fer fer el ridícul en escena a dos actors consagrats: Karl Maria Brandauer i Max Von Sydow. Tot i que en espanya mai li agrairem tant a Dorfman i Lambert el fet de mostrar al món lo patética que és d'actriu Inés Sastre, especialment en el doblatge al castellà que es dobla a ella mateixa. He de confessar que aquest film el vaig veure al cinema, junt amb guillermo, i les rises de tot el cine davant l'intervenció de l'actriu espanyola en els moments dramàtics mai se m'oblidaran.

¿El horror? ¿Que sabes tú del horror?


Tot i que ha fet més films al llarg del 2000, l'únic que he vist és El Inquisidor, en el qual treballa amb una actriu que vaig tindre la sort de coneixer personalment a Hongria, Oroszlan Sonja. Es tracta d'una producció hispano-hongaresa on Lambert interpreta el paper d'un corregidor en una anónima ciutat espanyola del segle XVI, el guió no està malament, pero la posada en escena fa entendre que les colaboracions entre el cinema de tots dos països podrian millorarse ostensiblement.
A l'espera que Lambert torne per a torturar a l'humanitat en anys próxims o per a comprar-se un cotxe Renault (tal volta prompte farà anuncis amb Fernando Alonso i tot, he he) , no puc sinò expresar temor, preocupació, i, sobretot , desconfiança en un cinema europeu ávid de crear monstres d'aquesta magnitud.

Lambert, el colega de los peludos. Com molaria ser jo el de l'esquerra...

8 comentarios:

Anónimo dijo...

El sr. Lambert serà un patètic, però tú, jo i alguns més q coneixem, ens fariem una bona sessió non stop dels seus films qualsevol nit triada amb una jugada de daus. Films que, com no, ja hem vist, mínim, una vegada.
La meua humil opinió és que mr. Lambert és un incomprés del cinema, pq ell s'ho prén com una professió sense més, una activitat amb la que guanyar diners mentres, la resta de la Humanitat es preocupa per temes com la genialitat, la qualitat artística, etc ..., i no li ha anat gens malament. Ha rentabilitzat millor que ningú el mínim esforç. Pq fer més si així m'estic guanyant la vida??? És més, fa les coses de manera que li agraden a prou persones, no??
Don Lambert és al cinema el que és Georgie Dann a la música. Don Georgie, music educat en el jazz (prou bo, pel q he sentit), se n'adonà de que així no guanyaria ni una cuca. I ara, el crack no para d'actuar, ven més q cap altre i acaba d'estar a les festes del Grau. El q us he dit, UN CRACK!!!!!!!

Lambert i Dann, el cercle es completa ...

Princep Blai dixit

Anónimo dijo...

Per cert, ja heu vist els horaris del Monsters i el Metalway? Divendres escomença a les 13:30 i acaba amb Twisted Sister i Saxon a les 02:30. El dissabte, des de les 12:45 fins a les 02:45 acabant amb Avantasia (hauràs de tenir paciència, Paco!!!) i dues hores(!!!!) d'Iron Maiden.
Agarreu forces templats, poseu en forma eixos cossos envellits per la rutina, resseu al Déus de la Joventut i recordeu que feieu quan tenieu 18 ... tan sóls resta una setmana per al nostre (re)bateig metàlic!!!!!!
Princep Blai dixit

el tropilla dijo...

doncs el divendres jo tinc l'examen a les 10, a les 13 acabe, i calcule que fins les 17 o 18 no estarem en saragossa. Aixó sí una vegada alli no vull vore una mà sense fer cuernos, evil checks o sense sontenir una birra.

The gods made haevy metal and they said that it was good...

Anónimo dijo...

Caballeros, caballeros, orden y mesura. Hemos de comportarnos como educados dandies; tenemos ya una edad; ademas, hoy en el trabajo una compañera le ha expresado su preocupacion a otra sobre la pronta partida de su retoño hacia "un festival en zaragoza, que no se como le gusta esa musica". Yo, caballeroso en extremo, no he podido menos que ofrecer mis servicios para salvaguardar la integridad del joven, pues acudiria a tal evento a mi vez,; con lo cual se ha quedado mas tranquila al saber que tambien "chicos formales" van a tales espectaculos. Con esto vengo a decir que ya tenemos una imagen que mantener como miembros utiles de esta sociedad, paterfamilias algunos de nosotros, trabajadores de la administracion publica y demas elevadas y provechosas existencias otros.

Bueno, ahora solo tengo que buscar la camiseta del better than raw (que la del warriors of the world me la cogiste talla david) y saber cuando quedamos pa comprar los licores que nos aseguraran la melopea y pillar un puño americano, si no me hago con una pua del harris (pa mi es el mas friki de los maiden) reviento al que la coja y se la mango

Anónimo dijo...

ah, y anda que no te has quedao peliculas maravillosas del lambert:
the hunted (presa de la secta), resurrection, tashunga (estrella del norte, haciendo de medioindio, como me recuerda a pierce brosnan o stven seagal), roadflower (sin escrupulos, ah, cuantos padres de familia que se vengan de los malvados), nirvana, mean guns (malas armas, me suena a aquella en que se mataban unos a otros hasta que quedaba uno na mas...), knight moves (jaque al asesino ooooh, insolito e inesperado final), y estas solo de los 90, y aun hay mas (90s incluidos), pero o no las he visto o no quiero verlas o prefiero desconocerlas

el tropilla dijo...

"resurection" sí que la he visto.
"presa de la secta" sé cual es.
Las demás no las he comentado porque hubo un tiempo en que mi mente dijo ¡basta!... y dejé de ver a Lambert...

Anónimo dijo...

Una vez más, los enciclopédicos conocimientos de Curro sobre el teleprograma me vuelven a sorprender...Que 30 gorrinos que podrían haber criado sus padres!!! Por cierto, que te hace pensar que tu eres un "chico formal"?. Que aunque vayas disfrazado de pijo en tu vida normal, se ve a la legua que eres un fricazo, un tipet y un personaje. Cualquier padre normal debería horrorizarse ante la idea de que su hijo acuda a un festival donde asiste chusma de tu calaña, o la del Prinsep Blay. Algún día me explicarás, Blay, qué cojones le has contado a tu mujer para que te deje salir de tu casa más de dos horas en un mismo día. Si es ilegal, no escatimes detalles sórdidos, please

Anónimo dijo...

Francisco, por favor.
Y eso no ha salio de mi boca, cosa de mi savoir-faire y mi savoir-être en sociedad, cosas que un gañan de tu calaña no llegara a saber nunca.